جنین در شکم مادر، دانستنی های جالب

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | ژانویه 21st, 2017

محققان علوم پزشکی در دانشگاه هلسينكي کشور فنلاند به يافته هاي جديدي درمورد يادآوري كلمات توسط نوزاد پس از تولد و خارج شدن از رحم مادر دست يافتند.آنان عنوان کردند که نشانه‌ای از یادگیری بسیار زودهنگام زبان یا سازگاری با صداهایی است که نوزادان در رحم می‌شنوند دست یافته اند.

با توجه به اين كه در دوران جنيني، مغز و اتصالات اعصاب آن براي پردازش اطلاعات به طور كامل رشد نكرده است، اين يافته جديد براي دانشمندان تعجب آور به نظر مي رسد. به گفته مینا هیوتیلاینن دانشمند حاضر در این تحقیق، یک نوزاد تازه‌متولد شده از پیش یاد گرفته که مادر یا دیگر اعضای خانواده‌اش چگونه سخن می‌گویند.

شاید حیرت‌آور به نظر برسد که نوزادان می‌توانند اصواتی را که در رحم می‌شنوند، به یاد آورند و مغزهایشان در حال توسعه ارتباطاتی باشد که به آن‌ها امکان پردازش هر مولفه‌ای را می‌دهد؛ با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که جنین‌ها اصواتی را که با آن مواجه می‌شوند، به یاد می‌آورند.

از پیش شواهدی وجود داشته مبنی بر این که جنین‌ها می‌توانند یاد بگیرند و این که نوزادان قادرند آوازها یا عبارات کلامی را از زمان جنینی به یاد آورند. محققان حاضر در این مطالعه حافظه جنین‌های فنلاندی را ‌آزمایش کردند.

محققان فنلاندي حافظه جنين را با استفاده از كلمه تا تا تا (tatata) مورد آزمايش قرار دادند. اين كلمه در زبان فنلاندي معناي خاصي ندارد. اما به دليل سه هجايي بودن، ياد آوري آن براي جنين مشكل به نظر مي رسد.

محققان براي حدود نيمي از ۳۳ زن باردار شركت كننده در اين تحقيق، از بيست و نهمين هفته بارداري تا بدو تولد، صداي ضبط شده اين كلمه را در دفعات مختلف تكرار كردند. پس از تولد، آن ها فعاليت مغز تمامي بچه ها را هنگام شنيدن اين كلمه تجزيه و تحليل و مشاهده كردند كودكاني كه در دوران جنيني اين كلمه را شنيده بودند، واكنش قوي به اين كلمه خاص نشان دادند.

به گفته محققان نتايج اين تحقيق مي تواند هشداري به والدين باشند. زيرا جنين مي تواند صداهاي خارج از رحم مادر را بشنود و آن ها را به ياد بياورد.

پزشکان بدون مرز

EnglishIran support
کمک لازم دارید؟
درخواست پشتیبانی
Please Wait
Please Wait